En bra start på dagen!

2011-09-02 av Liselotte C. Tärning.

Dolph Lundgren sa i en intervju på TV ” Man ska äta frukost som en kung, lunch som en prins och middag som en fattiglapp”.

Det ligger mycket i det. Tyvärr finns det alltför många som gör tvärtom.

Att starta dagen med en god och näringsrik frukost som innehåller fetter av hög kvalité, fullvärdigt protein och lågglykemiska kolhydrater gör det möjligt för kropp och hjärna att arbeta och fungera ordentligt fram till nästa huvudmål.

Att hoppa över frukosten för att man inte känner någon hunger på morgonen eller för att ”spara in” några kalorier är inte smart. Om du inte äter som du ska så ställer kroppen direkt in sig på svält, fettförbränningen går ner på sparlåga och detta hänger sedan i resten av dagen. När du sedan väl äter kommer din kropp att se till att lagra så mycket fett den kan.

Det kommer också innebära att du får ett kraftigt blodsockerfall, blir trött, grinig och ofokuserad längre fram på dagen. När det blir dags för förmiddagsfikat är det lätt att kasta sig över bullfatet, lunchen kan bli onödigt stor och framförallt mer onyttig än vad du hade tänkt.

Blodsockret åker snabbt upp av snabba kolhydrater t ex bullar, godis, pasta, paj, bakpotatis, men rasar sedan tyvärr lika snabbt och tröttheten kommer åter igen efter ett par timmar. I sådana lägen kan vi inte tänka klart utan det är vår reptilhjärna som tar över vårt logiska tänkande om vad vi behöver äta. Nu söker man något som åter igen höjer blodsockret snabbt och då blir det oftast kolhydrater med högt GI. Så en ”vanlig” dag kan i värsta fall bestå av ett blodsocker som åker berg och dal bana, trötthet, irritation och sötsug – om man utesluter eller äter en ”dålig” frukost.

Det finns tydliga samband mellan övervikt och personer som inte äter någon frukost alls. Risken för hjärt- och kärl sjukdomar samt diabetes typ 2 tycks också öka.

Frukost är det mål som vi oftast äter med liknande innehåll morgon efter morgon alla årets dagar. Att förbättra sin frukost genom att exempelvis byta ut rostbrödet mot fullkornsbröd eller de sötade flingorna mot osötad müsli ger stor effekt för hälsan. Lägg till ett ägg och du kommer känna en lång mättnad – som gör att du klarar dig fram till lunchen utan sötsug eller trötthet.

Slutsatsen är att vill du ha en hög fettförbränning, känna dig pigg, stark och koncentrerad hela dagen måste du äta frukost och sedan äta regelbundet resten av dagen.

Må så gott,

Liselotte

Diplomerad Kostrådgivare

Medveten Kost

1 kommentar